Koulutuksen sisältö

Koulutus koostuu neljästä moduulista.

Tulevaisuususko ja toimijuus

  • toimintakyky ja toimijuus käsitteinä
  • tutkimustietoa oppijoiden tulevaisuususkosta ja hyvinvoinnista
  • oppijan toimintakykyä ja toimijuutta haittaavien tekijöiden tunnistaminen
  • tutustuminen digitaalisen palvelutarpeen arviointivälineen käyttöön ohjauksen työmenetelmänä
  • kehitetään omaan työympäristöön soveltuvia toimintamalleja, joiden ansiosta oppijan toimintakykyä ja toimijuutta haittaaviin tekijöihin voidaan puuttua nopeasti ja tehokkaasti.

 

Uraohjaus tulevaisuudensuunnittelun prosessina

  • Uraohjausajattelu osana opintojen suunnittelua:
    -yläkoulujen urasuunnittelun ohjaus uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti
    -lukion uusi lainsäädäntö ja LOPS 2020 – uudet vaatimukset ohjaukselle
    -ammatillisen koulutuksen HOKS-käytäntöjen kehittäminen sekä HOKS:n kytkeminen Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet (1 osp) toteutukseen
  • Urakehitys- ja uranhallintamallien hyödyntäminen ohjauksessa
  • yhteiskunta- ja työelämäosaamisen sekä tulevaisuudenlukutaitojen syventäminen pedagogisena osaamisena
  • uraohjaajan työkalupakki
  • maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden uraohjauksen erityiskysymyksiä
  • tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus uraohjauksessa

 

Uraohjausprosessit organisaatiossa

  • uraohjaus osana ohjauksen palvelu- ja laatujärjestelmää
  • uraohjauksen toimijat ja vastuunjako
  • uraohjaus tiimien moniammatillisena asiantuntijatyönä
  • tulevaisuusorientoitunut uraohjaus organisaatiossa
  • uraohjauksen yhteys yhteisölliseen opiskelijahuoltoon
  • varhaisen puuttumisen taidot ja prosessit organisaatiossa

 

Uraohjauspalvelut moniammatillisissa verkostoissa

  • tulevaisuusorientoituneen uraohjauksen ajattelumalli
  • uraohjauksen verkostojen tunnistaminen
  • moniammatillinen asiantuntijatyö alueellisissa verkostoissa
  • uraohjauksen alueelliset toimintamallit
  • tulevaisuusorientoitunut uraohjaus verkostoissa