Koulutus koostuu neljästä moduulista.
Tulevaisuususko ja toimijuus
- toimintakyky ja toimijuus käsitteinä
- tutkimustietoa oppijoiden tulevaisuususkosta ja hyvinvoinnista
- oppijan toimintakykyä ja toimijuutta haittaavien tekijöiden tunnistaminen
- tutustuminen digitaalisen palvelutarpeen arviointivälineen käyttöön ohjauksen työmenetelmänä
- kehitetään omaan työympäristöön soveltuvia toimintamalleja, joiden ansiosta oppijan toimintakykyä ja toimijuutta haittaaviin tekijöihin voidaan puuttua nopeasti ja tehokkaasti.
Uraohjaus tulevaisuudensuunnittelun prosessina
- Uraohjausajattelu osana opintojen suunnittelua:
-yläkoulujen urasuunnittelun ohjaus uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti
-lukion uusi lainsäädäntö ja LOPS 2020 – uudet vaatimukset ohjaukselle
-ammatillisen koulutuksen HOKS-käytäntöjen kehittäminen sekä HOKS:n kytkeminen Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet (1 osp) toteutukseen
- Urakehitys- ja uranhallintamallien hyödyntäminen ohjauksessa
- yhteiskunta- ja työelämäosaamisen sekä tulevaisuudenlukutaitojen syventäminen pedagogisena osaamisena
- uraohjaajan työkalupakki
- maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden uraohjauksen erityiskysymyksiä
- tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus uraohjauksessa
Uraohjausprosessit organisaatiossa
- uraohjaus osana ohjauksen palvelu- ja laatujärjestelmää
- uraohjauksen toimijat ja vastuunjako
- uraohjaus tiimien moniammatillisena asiantuntijatyönä
- tulevaisuusorientoitunut uraohjaus organisaatiossa
- uraohjauksen yhteys yhteisölliseen opiskelijahuoltoon
- varhaisen puuttumisen taidot ja prosessit organisaatiossa
Uraohjauspalvelut moniammatillisissa verkostoissa
- tulevaisuusorientoituneen uraohjauksen ajattelumalli
- uraohjauksen verkostojen tunnistaminen
- moniammatillinen asiantuntijatyö alueellisissa verkostoissa
- uraohjauksen alueelliset toimintamallit
- tulevaisuusorientoitunut uraohjaus verkostoissa